Tauno Toukola Välimeren rannalla Maltan saarella.

Pääsiäistervehdys Maltalta!

Odottavin mielin täälläkin lähestymme kristikansan suurta juhlaa. Jokainen Jeesukseen uskova voi sen tähden iloita näistä sanoista: "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat." (Room.8:1)

Tiitus viettää nyt kaksiviikkoista kevätlomaansa. Tosin pyysimme hänelle vapautuksen koulun järjestämästä pääsiäisjuhlasta. Katolisen koulun messu ei kuulostanut mielekkäältä, ja tuntui Tiituksestakin oudolta.

Ensimmäinen lomaviikko Tiituksella meni kyllä ihan sairastellessa. Kuume oli välillä yli 40 astetta, eikä sairaalassakaan osattu antaa tuohon outoon tautiin minkäänlaista lääkitystä. Kiitos Herralle, että nyt kuume on laskenut, ja yhdessä Tiituksen kanssa iloitsemme terveyden lahjasta.

Tämän pääsiäisviikon aikana meillä on käynnissä monenlaiset valmistelut seurakunnassa tapahtuvaa Via Dolorosa-esitystä varten. Harjoituksia ja kulissien rakentamista yhdessä toisten kanssa. Tehtävänäni oli kirjoittaa ja ohjata näytelmä pääsiäisen tapahtumista. Tapahtuma on ainutlaatuinen seurakunnalle, ja tarkoituksena onkin kutsua ihmisiä seurakunnan ulkopuolelta pääsiäisaamun tilaisuuteen.

Täällä paikalliset uutiset välittävät tietoa pakolaisista, joita tulee veneillä Libyasta Maltalle. Heitä saapuu myös pienemmille, Italialle kuuluville saarille. Suurimmassa pulassa on ollut pieni Lambedusan saari. Se sijaitsee Tunisian ja Maltan välissä. Saarella on omaa väestöä noin 5000, ja Tunisiasta sinne on saapunut jo yli 20 000 pakolaista, jotka sitten tosin ovat jatkaneet matkaansa kohti Italian mannerta. Maltan huolena on se, miten suhteellisen pieni valtio selviytyy tänne rantautuvista pakolaisista.

Tauno on saanut luvat vierailla satamapastorina Maltalle tulevissa laivoissa. Niinkuin olemme jo kertoneetkin, seurakunnassa toimii tiimi, joka ohjaa ja koordinoi paikallisesti laivoissa tehtäviä vierailuja.

Tällä viikolla Tauno sai luvan vierailla säännöllisesti myös pakolaiskeskuksessa, missä on noin 700 Pohjois-Afrikasta tullutta pakolaista.

Olemme myös aloittaneet lapsityön seurakunnassa. Tosin lapsia on vielä vähän, mutta jatkossa toivomme siihenkin lisäystä. Sunnuntai-aamuisin meillä on kokouksen aikana pyhäkoulu. Jatkossa tätä työtä myös olisi hyvä saada kehittymään eteenpäin.

Kiitämme jälleen teitä muistamisesta ja esirukouksista!

Joku on sanonut että maailman ainoa toivo on siinä, että Jeesus on noussut kuolleista!

Ristiltä loistaa valo ja toivo kaikkialle pimenevässä ajassamme.

Rakkain, siunaavin terveisin,

Marja, Tauno ja Tiitus