1920-luku pioneerien aika

Ensimmäisenä helluntaisanoman toi Evijärvelle helluntaiystäviin lukeutunut  Viktor Lampinen Ylistarosta, joka vuonna 1924 piti kokouksia Haapajärvenkylässä, Jokelassa ja kirkonkylän seutuvilla. Parikymmentä ihmistä tuli uskoon. Kaikki oli uutta ja outoa ja herätti paikkakunnalla suurta kohua. Pieni uskollisten joukko kesti kuitenkin painostuksen, ja heistä tuli myöhemmin Saalem-seurakunnan perustajäseniä.

Kolme vuotta myöhemmin saapuivat Evijärvelle Sanni Hautakangas  ja  Martta Varpenius. He toimivat paikkakunnalla usean vuoden ajan ja uskovaisten joukko lisääntyi. Vuonna 1927 pidettiin ensimmäinen kastetilaisuus. Puhujina olivat Fabian Paakkari ja Willian Uotinen, joka toimi  kastajana.

Jumalan tuli oli syttynyt ja uskovia alkoi täyttyä Pyhällä Hengellä. Kokouksia pidettiin kodeissa  eri puolilla pitäjää. Vuoden 1930 jälkeen saapuivat Kälviältä Otto Koivukangas ja Antti Klapuri. Erityisesti Kerttuankylällä oli voimakasta herätystä ja uskoon tuli yli kolmekymmentä henkilöä.

1937 seurakunta perustetaan

Lokakuun 24. päivänä 1937 uskovat järjestäytyivät Jaakko Kedon kodissa Evijärven helluntaiseurakunnaksi. Seurakuntaan liittyi 23 jäsentä. Ensimmäiseen vanhimmistoon siunattiin Viljo Joensuu, Valde Mäkelä, Otto Pahkakangas, Antti Kankaanpää ja Jaakko Keto. Vakituista sarnaajaa ei seurakunnalla aluksi ollut.

Vaikka sota-aikana toiminta olikin ymmärrettävästi hiljaisempaa, kokouksia kuitenkin pidettiin eri puolilla pitäjää ja ihmisiä tuli uskoon. Sodan päätyttyä toiminta vilkastui nopeasti. Pyhäkoulutyö aloitettiin ja seurakunta halusi ottaa vastuuta myös lähetystyöstä.

Tähän asti oli kokoonnuttu kodeissa, kunnes  vuonna  1957  vuokrattiin huone  Mansikka-aholta . Syksyllä 1960  seurakunta  osti  entisen Säästöpankin  talon ,  josta kunnostettiin  rukoushuone. Rakennusta  laajennettiin myöhemmin  ja  se  toimii  vielä tänäänkin  Evijärven  helluntaiseurakunnan  kokoustiloina.

Pastorit

Kun Viljo Joensuu  ja Valde Mäkelä muuttivat  pois Evijärveltä, jäi puhujavastuu  Jaakko  Kedon harteille,  joka  uskollisesti poismenoonsa  asti (1966)  kantoi vastuuta toiminnasta. Seurakunnan  saarnaajina  ovat  palvelleet  Lauri Ylivainio , Eero Pölkki , Yrjö Norppa , Jaakko Romu, Viljo Joensuu, Raimo Ovaskainen, Viljo Pollari, Ahti Joensuu, Paavo Tynni, Jorma Lehtomäki, Ahti Hautala, Hannu Mehtonen, Matti Rentola, Kari Kielinen ja Erkki Hietanen. Markku Kovanen  ja Markku Tuomaala ovat hoitaneet pastorin tehtäviä  määräaikaisina  jaksoina.

LÄHETYSTYÖ

Lähetystyö on ollut seurakunnan sydämellä sen perustamisesta lähtien. Lähetteinä ovat olleet Maija Pelttari, Jaakko ja Sirkka Romu, Eero ja Annikki Marttinen, Martta Rajala, Saara ja Jukka Jauhiainen, maakalaislähettipariskunta Thaimaassa, Juhani ja Maria Kuusela, viimeksi Hanna Keto Marinmaassa ja Petroskoissa Venäjällä ja Tauno ja Marja Toukola Albaniassa. Karjalantyötä on tehty eri paikkakunnilla  mm. Sortavalan, Suojärven ja Käkisalmen alueella. Ystävän Tupa Gospel Cafen tiloissa on kerännyt varoja lähetystyöhön.

SEURAKUNTA NYKYAJASSA

Kari Laukkosen panos kerhotyössä  ja myöhemmin kaapelitelevisio - ja radiotyössä on ollut merkittävää. Vuonna 2006 seurakunnan  mediatyö laajeni, kun srk sai omat kotisivut  ja alkoi lähettää internetissä streaming-lähetyksiä.

Seurakunta juhli 70-vuotisjuhlaa lokakuussa 2007

Samalla kun me olemme kiitollisia Herralla kuluneista vuosikymmenistä, haluamme seurakuntana vastata rohkeasti tämän päivän haasteisiin ja katsoa luottavaisena eteenpäin. Jumalan armosta Evijärven helluntaiseurakunta ei ole jäänyt vain ajan ja muistojen kultaamille historian lehdille vaan elinvoimaisena ja  Elämän Virrassa ja Sykkeessä uudistuneena kirjoittaa kaiken aikaa uutta historiaa ihmisten ja paikkakunnan elämässä. Tässä tehtävässä Herra meitä auttakoon. Voittajien nimet kirjoitetaan Karitsan Elämän kirjaan taivaassa. Se on ainoa historian kirja, minkä päivitys on aina ajan tasalla. Tulkoon tuohon Jumalan arkistoon paljon kanssamatkaajiemme nimiä täällä Evijärvellä.